lördag 2 maj 2015

Blogg comeback och sammanfattning från Australien

Hej på er, det var ett tag sen. Så länge att vi nästan kan kalla detta en återuppståndelse. Maj månad är här och jag tänkte att det var dags för en liten uppdatering innan bloggande återgår till det vanliga igen, för ni har väl saknat min blogg?

För snart fem månader sedan var vi påväg, förväntansfulla inför vårat stora äventyr. 

Australien var så otroligt bra att jag inte vet vart jag ska börja. Inför Australien hade jag inte så höga förväntningar utan såg mest fram emot värmen och att prata engelska. 

Vi började med tre och en halv månad i fantastiska Melbourne. I och kring staden finns allt man kan tänka sig med ett utbud på aktiviteter, mat och sevärdheter större än du kan tänka dig. Det är alltid något på gång, sportevenemang, festivaler etc. Det bästa med Melbournes stad utöver alla trevliga invånare är hur lätt det var att hitta och ta sig runt. Redan efter 3-4 dagar har man koll på de olika delarna. En storstad som går att greppa!

Julfirande i 30 graders värme var en ny upplevelser mig men väldigt kul att tillbringa julen med våra kusiner! 

Topp tre sevärdheter i Melbourne trycket jag var:
1. Great ocean road. 
2. Victoria Market
3. Beach road och träningspassen där. Jag skojar inte när jag säger att man 06.00 alla dagar i veckan mötte/cykla tillsammans med >300 andra cyklister och så har vi ju den obligatoriska kaffet efter. I Melbourne kan man sitt kaffe. 

Juste jag jobbade ju även under min tid i Melbourne och det var en erfarenhet jag inte skulle byta mot något och jag är väldigt glad att jag gjorde de, imteminst för pengarna. 






Den 16 mars sa vi Hejdå till Melbourne för 6 veckors upptäcktsfärd av Australiens gigantiska östkust. Efter 12 timmar i buss kom vi till Sydney, Sydney vad ska vi sägs om Sydney då? Den vackraste storstaden jag har besökt och skulle rekommendera alla att besöka Sydney någon gång om möjligheten finns för vyerna med bron, operahuset och vattnet är så häftigt. 
Den 21 mars hoppade vi in i våra lilla bil också känd som Spaceship. Fyra veckor på vägen med stränder konstant på vår högra sida, platserna vi har sett och människorna vi mött har varit så häftigt! 
Dream of paradise.


Att ha upplevt detta Tillsammans med min kära underbara flickvän har varit pricken över i:et som man säger.  
Här har vi den, bilen som tog oss 470 mil under 4 veckor. 



Två utflykter i utflykten utmärker sig och kommer ständig upp när vi nu ser tillbaka på Australien är Fraser Island.  Tre dagar med sand äventyr. Klarblåa sötvattens sjöar och slående utsikter. Sedan har vi Whitsunday seglingen och snorkling/dykning i det stora barriärrevet var en wow upplevelse av dess like. 



Nu har vi sedan två veckor tillbaka lämnat Australien för 9 härliga avslappnande dagar på Bali.  (Semester från semestern vet ni). 

För att bryta upp den långa resan tar vi tre dagar i Hong Kong. Bali och Hongkong kommer I kommande inlägg sedan är vi redo för lite cykeltävlingar som står på tur va? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar