söndag 6 april 2014

Team Bliz Merida presented by cyclesport.se

Nämen goddag på er allesammans, hoppas eran helg är/har varit bra! Idag ägnar jag mig åt rapport skrivande och nu sitter jag och ska kolla avslutningen av Flandern.

För er som är uppdaterade på Facebook (de flesta?) Delades tidigare i veckan en artikel om mig och att jag kommer att köra för cykellaget: Team Bliz-Merida presented by cyclesport.se. För er som missat detta kommer här artikeln skriven av Dennis Nystrand:

"August Martin – ung svensk MTB-åkare till Team Bliz-Merida"

"19-årige August Martin kommer från Norrköping i sydöstra Sverige. Han studerar vid Hagströmska Gymnasiet, cykelgymnasiet i Falun. Fram tills idag har cykelkarriären enbart fokuserats på MTB-tävlande. I samband med 4-dagarsloppet Arden Challenge i Belgien gör han premiär i Team Bliz-Merida/Cyclesport.se’s tävlingsdräkt.
- Jag ser mycket framemot de tävlingar jag kommer att göra med laget och hoppas både kunna utveckla mig själv och vara en resurs i teamet, säger August.
August Martin är väl förtrogen med utrustningen från Merida. Sedan en tid tillbaka är han MTB som en del av Team Merida Sweden MTB. Det är kopplingen med huvudsponsorn Merida som gjort att lagledningen i Team Bliz-Merida fått upp ögonen för den starke cyklisten.
- Det känns naturligt att i första hand jobba inom det befintliga nätverk som erbjuds av våra sponsorer. August är en stark åkare som har en mycket positiv utvecklingskurva och det är riktigt kul att kunna ha med honom i laget, säger sportchef Mats Harring.
Inom Meridas MTB-team och på Hagströmska finns redan lagkamraten Henrik Jansson. Tränare för dem båda på Hagströmska är Marcus Johansson, även han tidigare cyklist i Team Cyclesport.se, en person vars rekommendationer och kunskap betytt mycket när det gäller både beslutet att ta in August Martin i laget samt för hur hans tävlande skall planeras.
- En bra dialog med cykelgymnasierna är jätteviktigt för ett lag som vårt. Vi jobbar uteslutande med och för de unga tallanger som vill försöka ta sin cykelkarriär till en högre nivå, då är det många pusselbitar som skall på plats, träning är bara en av flera saker som skall fungera för en elitsatsande ungdom, beskriver Harring.
Direkt efter etapploppet i Belgien kommer Martin och Jansson att anslluta till MTB-teamet för ett världsrankinglopp i Norge. Båda återkommer sedan helgen efter när Team Bliz-Merida kör Europatourtävlingar i Danmark och Göteborgsgirot på hemmaplan.
- Det känns mycket bra nu, vi har återigen en komplett trupp efter att vi tappat två åkare på obestämd tid under uppbyggnadsperioden. Vi har många bra tävlingar framöver och sammansättningen av laget är helt i linje med de mål vi jobbar med teamet, förklarar team manager Dennis Nystrand.
- Vi utesluter inte att vi kommer att förstärka truppen ytterligare. Det är ett tufft program och säsongen är lång. Vi letar framförallt efter skandinaviska åkare som visar god form på vårkanten, samt en lovande utvecklingskurva, och som idag inte ingår i en strukturerad satsning. Intresserade åkare är alltid välkomna att höra av sig till oss, avslutar Nystrand."
Måste tacka för alla lycko-önskningar och kommentarer om att jag ska cykla i teamet, nu ska jag se till att göra detta så bra jag bara kan, längtar!! Klicka in på lagets hemsida också. ;)
Två grymma bilder från laget, tagna av fotografen som ni numera börjar bekantat er med här på min sida: Valentin Baat


Jag kommer alltså att åka med laget ner till Belgien över påsk för att köra ett fyra dagars långt etapplopp kallat Arden Challende. Det ska verkligen bli hur kul som helst att få vara en del av teamet och tävla. Jag hoppas och tror verkligen att det kommer vara givande, roligt och utvecklande! Håll er uppdaterade här på bloggen när det närmar sig. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar