torsdag 29 september 2011

Tar helg nu!

Torsdag och jag har redan börjat min helg känns det som... Vädrer har sett helt underbart ut, från skolan. Var i skolan mellan 8-17 det är inte lite drygt de. speciellt när det är sådant väder i slutet av september! Han ivarjefall ut ett par timmar innan det blev mörkt. En löprunda och bara andas lite frik luft var alldeles underbart. Till min glädje så ska de kommande dagarna fortsätta i samma stil så det gillar jag ENORMT!
Idag gjorde jag något som är värt och notera. Jag lämnade in mitt svenska arbete en heldag före vilket gör att jag kan sitta med datorn i knät utan att behöva skriva massa skit och kolla på idol! Det är otroligt hur skönt det kan vara efter en hektiskt vecka med prov! Imorgon börjar jag vid lunch och slutar visserligen inte förens 15.30 men det ska jag nog överleva för på morgonen blir det cykling för hela slanten då Martin kommer hit vid 8. innan solen gått upp?!  nedå det ska nog bli kanon så får vi åka lite roliga stigar i ett par timmar där! Så med det så tar jag helg och laddar upp inför nästa vecka uppe i falun :D
Ellinor kommer hit på eftermiddagen/kvällen med så det kan inte bli mycket bättre! Lördagen är sovmorgon mitt viktigaste uppdrag och så lite träning. På söndag är det inte omöjligt att det blir en båttur =)

Jaha då har ni sten koll på mina kommande dagar. vad planerar ni inför helgen?

Nu till den där omtalade disskutionen, har kolla på att ni kikar in och eftersom jag gav er löftet om att åter ge lite av det som sades så kommer det här. Min mattelärare är en bra lärare, att lära av honom är mer roligt än tråkigt. Det märks att han gillar sitt yrke, han ger alltid 100% oavsett vad han ska förklara. De ingridienserna tycker jag är det som gör en lärare så bra. De trivs och det märks på deras inlevelse, de skapar utmaningar och försöker stänigt utvecklas.

När vi efter en lektion hade lite tid över så satt vi kvar några och disskuterade prov och betyg. Alla var inte så nöjda. (Alla vill ha MVG men inte alla uppnår det, inklusive mig själv.) Då sa han så här: Varför vill du ha det betyget? Efter lite fundering så sa någon, för jag vill ha mvg i allt, jag vill bli ingenjör. Och så var disskutionen igång. Det var absolut inget fel i detta men han kläckte några intresanta ideér innom mig. Varför kämpar vi så för våra betyg, han berättade om känslan av att så många i gymnasiet var ute efter att jaga titlar, t.ex. ingenjör utan att igentligen veta vad en så gör. men det låter ju coolt och ger en fet lön. Så varför inte börja tänka som så att vad tycker jag är roligt...
därifrån kan man sedan bygga vidare på vad som krävs och vad man behöver. men att sträva efter betyg bara för att eller att vilja bli ingengör bara för att... det kommer knappast leda till att du hittar ditt drömyrke.
Han berättade även om hur han valt att bli lärare efter en rad andra idéer. men det är en alldeles för lång historia. Jag vet inte om det var helt nonsen detta... men något kanske det iallafall gav!?

Nu ska jag lägga mig i soffan och läsa klart boken jag håller på med: Submarine. Galet rolig bok, även om det håller på o spårar ut lite nu. Men absolut läsvärd & snart på bio...


Ha det bra så hör jag av mig imorgon on jag överlevt cykelturen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar