söndag 23 september 2012

Helgen. 10 km 40 min...

Så flög två dagar förbi och jag har inte bloggat, jag har haft ett par kanon dagar och hoppas ni med haft det! 

I fredags kom min underbara flickvänn hit vid 3 på eftermiddagen och vi har spenderat helgen ihop. väldigt mysigt har vi haft de! I fredags åt vi ute och gick på bio Hamilton 2 såg vi, bättre film faktiskt! 

Igår regnade det mest hela dagen. Asså jag lovar det regna non-stop helga dagen. Bitvis verkligen öste det ner. Vi såg ett par filmer, lite på körslaget och lagade tacos. Så himla skönt och länge sen jag hade en dag som igår, det var välbehövligt! 

Idag har regnet hållit sig borta, mycket väderprat nu känner jag. Idag har vi ätit en lång och god frukost, varit ute och slappat lite till. Ellinor åkte hem ieftermiddags och sedan dess har jag tränat, städat (tvättat), läst lite och ja, precis. Slappat! Topp helg helt klart :) 

Bjuder på ett gäng bilder från dagens promenad. Jag står för de två förtsa och resterande är det Ellinor som ska ha fotocred för! 










_________________________________________________________________________________

Träningen idag blev 40 min löpning. 8 km 10 min uppvärmning 5 km på 20:38 och 10 min nedjogg. Perfekt pass för en som mig. Tog inte slut på mig totalt utan höll igen lite (148/71% i snitt puls på 5km), tänkte på löpsteget, fokus på att vänja kroppen. 

Jag har satt upp ett litet "löp-mål" för mig själv denna höst och det är att klara milen under 40 min innan jag fyller 18-år (20november) dit är det 58 dagar, alldeles lagom. Dagen löprunda var ett bra mått mot mitt mål för jag är rätt så övertygad på att jag hade kunnat hålla detta tempo i 5km till och hade väl landat på ca 42 min/10km. Farten runt tröskel är väl precis där jag trivs bäst med, MEN enkelt blir det inte för det, men det ska det ju inte va heller. 

Lite tips skulle inte vara helt fel så har du lite löpkoll så får du gärna komentera och ge lite tips, de tas tacksamt emot. Så här hade jag tänkt: 

2 veckor kommaigång med löpning, vänja kroppen, leder osv. för att minska skaderisken när jag sen ska börja ta i. 
gör ett test 1-2 oktober och sen träna på under en månad och se hur mycket jag förbättrat mig. gärna under 40 min då. 

Det jag inte har klart för mig är, vart som är bästa stället att springa denna mil på. om jag får köra två varv på en 5km bana eller 4 varv på en 2.5 km bana gör inte så mycket men den får inte vara för tuff med stigningar osv. 

Träningen kommande månader kommer att vara mycket alternativträning men mer än 2 löppass/vecka blir det nog ändå inte, denna tid på året passar därför perfekt för att köra lite löpning, tänker att den ger bra effekter på konditionen så det ska bli kul. 

Nu ska jag laga lite pasta carbonara.

Stay tuned, ha det gott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar